torstai 30. elokuuta 2018

PÄÄTÖKSEN TEKO ETUKÄTEEN

 

 

Tänään puhun päätöksien tekemisestä ennakkoon. Eli sinä teet päätökset tänään ja kun tilanteet tulevat eteen, sinun ei enää tarvitse miettiä miten toimia tai tehdä, kun sinä olet jo päättänyt mitä teet.

Bob Proctor kertoo tapahtumasta vuosien takaa, jolloin hän oli nuorimies. Hän meni taas kerran tuttuun baariin. Se oli hyvin savuinen, tilasi juoman ja istui läheiseen pöytään odottamaan juomaansa. Hän katseli ympärilleen ja ajatteli: ”Täällä näkyy olevan joukko luusereita.” Silloin ajatus iski häneen. ”Hyvänen aika, minunkin täytyy olla luuseri, koska olen aina täällä.”

”Kävin hakemassa tilaamani juoman, mutta en juonut sitä. Istuin alas ja päätin, että en enää koskaan juo alkoholia. Siitä on kauan aikaa, mutta en ole koskaan sen jälkeen juonut alkoholia.”
Hän kertoo, että hän on ollut monenlaisissa sosiaalisissa tapahtumissa, jossa on tarjottu alkoholijuomia, mutta hän on aina pyytänyt vain lasin vettä. Hän oli tehnyt päätöksen jo etukäteen, joten hänen ei tarvinnut miettiä, miten toimisi, kun tilanne tuli eteen.

Olen itsekin aikoinani tehnyt samanlaisen päätöksen. Se oli 80-luvulla. Olin tottakai kokeillut erilaisia juomia siihen aikaan. Eräänä sunnuntaipäivänä olin tyttökaverini kanssa kesäravintolassa. Hän tilasi Oluen ja minä itse mietin, mitä tilaisin.
Totesin, että en pidä oluesta. En pidä alkoholin mausta. Aina, kun olin tilannut jotain alkoholijuomaa, minun piti lantrata sitä, että sain maun piiloon. Silloin päähäni iski ajatus!
Minä en pidä oluesta, en pidä alkoholin mausta. Kukaan ei niitä väkisin minun kurkkuuni kaada, minä itse päätän, mitä minä haluan juoda. Sanoin reippaasti tarjoilijalle: ”Pullo punaista limunaattia, kiitos!”

Joillakin ihmisillä on vaikeuksia esimerkiksi ruoka-aineiden kanssa. Jotkut eivät voi syödä vaaleaa leipää tai jotain muita ruoka-aineita. Käymme usein ulkona syömässä tai tilaisuuksissa joissa tarjotaan ruokaa. Sinäkin ehkä mietit silloin, miten sinä voisit välttää syömästä sinulle sopimattomia aineita. Tai ehkä olet päättänyt laihduttaa.

Sinäkin voit tehdä päätökset etukäteen, jolloin tilanteet tulevat helpommiksi. Ota taas 5 minuuttia ja mieti millaisia asioita sinulla on, joissa voisit tehdä etukäteispäätöksen olla nauttimatta niitä tai sinä voit soveltaa tätä päätöksentekoa mihin tahansa elämäsi tilanteeseen. 
Käyttäytymiseen, nukkumaan menoon, aamulla ylösnousemiseen. Aivan mihin tahansa. 
Kun olet etukäteen päättänyt miten eri tilanteissa toimit, niin sinun ei tarvitse siinä tilanteessa enää miettiä tehdäkkö vai eikö tehdä. 

Esimerkiksi, jos päätät, että haluat ”klo 6 kerhoon”, niin kun teet sen päätöksen nyt, niin sinun ei tarvitse joka aamu erikseen miettiä nousetko ylös klo 6 vai et. Sinä olet päätöksen tehnyt ja sinä nouset ylös klo 6.

Mieti minkälaisissa asioissa voit tehdä ennakkopäätöksiä omassa elämässäsi ja tee ne. Tässäpä hyvä ajatus. Minäkin teen näin.

Mukavaa viikonloppua Sinulle!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti