maanantai 18. kesäkuuta 2018

SUHTEELLISUUDEN LAKI

Kuulet usein ihmisten sanovan, että kaikki on suhteellista.
Kun aloin kirjoittamaan tätä juttua, se oli niin itsestään selvää. Olen itsekin käyttänyt sanaa suhteellinen monet monituiset kerrat, mutta kun nyt paneuduin tähän enemmän, aloin miettiä, mitä tämä sana oikeastaan tarkoittaa.

Minun piti oikein ruveta tutkimaan, mitä tästä sanasta sanotaan. Sieltä löytyi synonyymejä: vastaava, verrannollinen, verrattava, suhteutettu. Tasapainossa oleva. Likimääräinen.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että kun etsin näitä synonyymejä, asia ei selvinnyt minulle sen enempää. Onko Sinulle tullut koskaan eteen vastaavaa tilannetta? Mielestäni sana suhteellinen oli aivan päivän selvä juttu, mutta kun sitä alkaa miettimään tarkemmin, se menee aina vain hullummaksi.

No, löysin minä lopulta Tieteen Termipankista selityksen, joka lopulta avasi tämän asian minulle.
Huomasin, että asia oli aivan, mutta se oli hukkunut jonnekin aivojen tietopankin sopukoihin.

Tietopankki sanoo asiasta näin.
Suhteellisia eli suhteellista ominaisuutta ilmaisevia adjektiiveja ovat sellaiset adjektiivit kuin suuri tai pieni, ... Monet suhteelliset adjektiivit kuvaavat objektiivisesti havainnoitavaa ominaisuutta, kuten kokoa tai ikää, joka on suhteellinen siinä mielessä, että se riippuu kuvattavasta oliosta. Esim. suuri ja pieni tai vanha ja nuori eivät sinänsä osoita, mistä absoluuttisesta koosta tai iästä on kyse, vaan vaikkapa pieni karhu voi olla suurempi kuin suuri hiiri ja nuori eläkeläinen vanhempi kuin lukion vanhin oppilas.”

Suuri tai pieni, vanha tai nuori ei siis anna tarkempaa selvyyttä siihen, miten suuri tai miten vanha jokin on ennen kuin sitä verrataan johonkin toiseen asiaan. Kuten suuri tai pieni karhu tai iästä puhuttaessa verrataanko asiaa nuoreen vai vanhaan henkilöön.
No niin, minä sain ajatuksen päästä kiinni uudelleen. Sinulle tämä ehkä oli aivan selvä asia koko ajan. Hyvä niin. 
 

Suhteellisuus on Universumin Laki. Pysähdypä hetkeksi katsomaan kaikkea sitä, mitä sinä teet ja vertaa sitä johonkin muuhun asiaan ja aseta itsesi aina hyvään asemaan. Kun suhteutamme itsemme toisenlaisiin asioihin, huomaamme, että me olemme todella hienossa asemassa. Älä keskity siihen, mikä on väärin vaan siihen, mikä on oikein.

Aikaisemmassa kirjoituksessani kirjoitin Kiitollisuudesta. Ole hyvin kiitollinen siitä, missä sinä olet nyt ja sano itsellesi vastakohta lauseelle: Minä teen! Eli se olisi: Minä en tee mitään tai vastakohta lauseelle: Minä pystyn tekemään, mutta minä en tee mitään. Tai Minä tulen tekemään paljon paremmin.

Katsotaanpa, mitä me olemme tekemässä ja sitten mietitään sen vastakohtaa siihen mahdolliseen kykyyn, joka meillä on ja johon me pystymme. Ja niihin tuloksiin joita sinä saat. Minä pystyn parempaan. Miten minä teen asiat paremmin tänään?

Tehdäänpä päätös, että otamme kaiken irti tästä jutusta ja astukaamme askel eteenpäin. Astutaan ulos vanhasta tavasta ja pannaan asiat tapahtumaan tänään.

Muodostakaamme uusi tapa, että teemme jonkin asian paremmin tänään ja tästä lähtien joka päivä jokin asia paremmin kuin eilen.

Mieti, minkä asian sinä pystyt tekemään tänään paremmin kuin eilen. Ota taas 5 minuuttia aikaa ja mieti, minkä asian voit tänään tehdä paremmin ja miten sinä teet sen paremmin. Koska suhteellisesti siihen verrattuna, mihin sinä pystyt, sinä nukut tällä hetkellä.

Tulinpa ajatelleeksi, että verrattuna omiin kykyihini minä todellakin pystyn parenpaan kuin mitä tällä hetkellä teen. Jos ajatellaan koko ihmisen kapasiteettia, niin varmaan tämän hetkinen suorituksemme siihen verrattuna on kuin me olisimme unessa. Siinäpä mielenkiintoinen ajatus!

Mukavaa päivää Sinulle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti