MITEN JOHTAJAT MOTIVOIVAT IHMISIÄ
TYÖPAIKOILLA!
Eräässä kokeessa testattiin ihmisten
motivaatiota tehdä puiston siivousta. Toiselle ryhmälle maksettiin
siitä todella reilusti ja toinen ryhmä sai vain pienen palkkion.
Sen jälkeen ryhmiltä kysyttiin miten
he olivat kokeneet tämän puiston siivousurakan?
Se ryhmä, joka oli saanut todella
reilun palkkon, ei pitänyt siitä ollenkaan. He olivat tottuneet
siihen, että jos jostakin työstä maksetaan hyvin, sen täytyy olla
tosi surkeaa ja kovaa työtä.
Toinen ryhmä, joka sai vain pienen
palkkion koki siivousurakan mukavana ja nautti ulkoilmasta ja siitä,
että ryhmä teki sitä yhdessä.
Oletko samaa mieltä tämän kokeen
kanssa?
KUINKA MENESTYÄ
TYÖPAIKKAHAASTATTELUSSA!
Jokainen meistä on joskus hakenut
työtä ja joutunut haastatteluihin. Miten olette kokeneet nuo
tilanteet?
Yleensä niin haastattelijoilla kuin
hakijoillakin on se käsitys (luulen), että paikan saa ansioitunein
ja henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopivin hakija. Monilla
haastattelijoilla saattaa olla jopa lista niistä avaintaidoista,
joita he odottavat hyvältä ehdokkaalta ja hakevat näitä
todisteita hakijoiden ansioluettelosta ja haastatteluissa sitten
lisää.
Nykyisin olen kuullut, että nuoret
hakijat kehuvat itseään maasta taivaisiin (varsinkin
ameriikkalaiset), kun ovat haastatteluissa ja myös
hakulomakkeissaan.
Juttelin erään henkilön kanssa
asiasta ja hän sanoi, että jos hänelle tulisi sellaisia
hakemuksia, hän valikoi ne heti syrjään, eikä edes katsoisi niitä
tarkemmin. Tämä on ehkä meidän suomalaisten vanhan kasvatuksen
aikaan saamaa käytöstä. Saattaa toki olla, että myös suomessa
asenteet ovat jo muuttuneet ja mitä enemmän hakija kehuu itseään
sen paremmat mahdollisuudet hänellä on, sillä osoittaahan se
vahvaa itsevarmuutta ja luottamusta omiin kykyihin.
Tästäkin on tehty tutkimuksia. Kun
haastattelijoilta kysyttiin millaisia henkilöitä he olivat
valinneet avoinna oleviin paikkoihin, todettiin, että valituiksi
tulivat henkilöt, jotka olivat päässeet haastattelijoiden suosioon
ja osoittautuneet sympaattisimmiksi.
Eli mitä opimme tästä. Jos
työhaastattelussa osoitat kiinnostusta organisaatioon kyselemällä
avoimesta paikasta ja rupattelemalla rennosti heitä kiinnostavista
jutuista sinulla oli paremmat mahdollisuudet saada kyseinen
työpaikka.
Jos hakijalla on joitain huonoja tai
heikkoja kohtia ammattitaidossaan tai menneisyydessään, kannattaa
tuoda ne heti esille haastattelun alussa, jolloin ne eivät paina
vaa'assa niin paljon ja jos on joitakin erinomaisia saavutuksia, niin
niistä kannattaa mainita vasta aivan haastattelun lopussa, ettei
vaikuta ylimieliseltä.
Onneksi minun ei enää tarvitse käydä
läpi näitä asioita. Huh – Huh!
Miten saada aikaan sympaattinen
vaikutelma:
- mieti mistä organisaation puolista oikeasti pidät ja kerro käsityksesi niistä
- älä epäröi lausua haastattelijalle vilpitöntä kohteliaisuutta
- juttele jostakin työhön liittymättömästä aiheesta, joka kiinnostaa itseäsi ja haastattelijaa
- osoita olevasi kiinnostunut yrityksestä: kysy, minkä tyyppistä ihmistä he etsivät ja miten työtehtävä niveltyy koko organisaatioon
- oisoita innostusta työtehtävää ja organisaatiota kohtaan
- hymyile ja pidä katsekontakti haastattelijan kanssa.
Positiivinen asenne on tärkeintä. Elämästä voi iloita suruineen ja iloineen. Kuten yllä luin, raha ei tee yksistään onnelliseksi. Ehkä nälkäisen vähäksi aikaa.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi. Olet aivan oikeassa positiivinen asenne on todella tärkeää.
PoistaRaha ei tee onnelliseksi, mutta sen tarkoitus ei olekkaan tehdä ihmisiä onnellliseksi, se on vain vaihtoväline. Sen avulla voi hankkia asioita, joista pidät.
Onnellinen voi olla oli rikas tai köyhä. Se on asenne kysymys.